‘Opleiden is een blijk van waardering, géén cao-verplichting’

Omdat ze van mening zijn dat het opleidingsniveau in de schoonmaaksector omhoog kan, zijn Claudia Cornelissen, Peter van Emmerik en Corrie Botermans een nieuw opleidingsinstituut begonnen: Perfect Plan.

“Het opleiden van personeel moet niet als een cao-verplichting  gezien worden”, vertelt Cornelissen. “Het moet een blijk van waardering naar de medewerkers zijn. Daarbij moet er meer aandacht zijn voor de medewerkers en de werkplek. Niet nu een kunstje leren, maar mensen iets mee geven waar zij op hun werkplek nog wat aan hebben.”

Waardering
Botermans (rechts), Van Emmerik (midden) en Cornelissen (links) zijn allemaal al jaren werkzaam in de schoonmaaksector. Botermans is tevens kwaliteitsinspecteur. Van Emmerik is docent, examinator en eigenaar van zijn eigen schoonmaakbedrijf. Cornelissen is directeur van haar eigen adviesbureau en ook examinator.

Volgens het drietal is waardering voor de schoonmaakmedewerkers geen vanzelfsprekendheid in de sector. “Terwijl het zeker in deze branche – waar de loonkosten meer dan 80 procent bedragen en de medewerkers dus hét kapitaal van de onderneming zijn – van belang is dat zij zich gewaardeerd voelen. Mensen die zich binnen een onderneming verder mogen ontwikkelen zijn daar een voorbeeld van.”

Investeren
Cornelissen benadrukt dat investeren in medewerkers gelijk staat aan investeren in het bedrijf. “Gewaardeerd personeel resulteert op de werkvloer in meer betrokkenheid, betere motivatie, hogere kwaliteit én een betere klanttevredenheid.”

De RAS-subsidies maken bovendien dat investeren in medewerkers nu nog aantrekkelijker is, stelt het drietal.

Basisvakopleiding
Perfect Plan biedt een relatief breed palet aan schoonmaakopleidingen aan. Uiteraard is er de basisvakopleiding, maar ook trappenhuisreiniging en vloeronderhoud maken onderdeel uit van het aanbod.

Cornelissen besluit: “De opleidingen worden zowel intern als via open groepen door ons verzorgd. En doordat er geen minimaal aantal deelnemers geldt, kunnen wij volledig maatwerk aanbieden.“

Bron: Service Management